Wanneer online marketeers over hun marketing campagnes praten, of over influencers waar ze mee werken.. dan hebben ze het vaak over dezelfde platformen: Instagram, Facebook of Youtube.
De meeste community managers en marketeers blijven hangen in het platform waar ze reeds mee gewerkt hebben en waar ze zich het meest comfortabel bij voelen. Daardoor investeren we vaak tijd en geld in exact dezelfde media als je concurrentie. Het is misschien wel eens interessant om ook actief te zoeken naar nieuwe challengers, van niche media tot nieuwe platformen, om zo de goedkopere maar impactvolle reclame oplossingen te vinden, die mogelijks zelfs nog een betere return on investment zal opleveren.
“Dus waarom eens niet naar Twitch kijken?
Het is eigenlijk het systeem van ‘supply and demand’: De prijs van de advertenties is laag, omdat de vraag naar reclame plaatsingen nog niet zo groot is. Met meer dan 560 biljoen minuten videoviews in 2018, ligt de vraag voor advertenties lager dan dan het aantal advertenties dat Twitch kan aanbieden.
Disclaimer: deze blog werd ook op VLCM (Nederlandstalig) en Stream District (Engelstalig) gepubliceerd.
Maar, wat is Twitch?
Twitch is een zeer populaire online streaming service, hoofdzakelijk gebruikt door videogamers. Voor veel van deze gamers is Twitch de plaats waar ze streams kijken of zelf live zijn tot in de vroege uurtjes. Ze spelen er videogames terwijl ze interactief communiceren met hun publiek (viewers).
Twitch streams kunnen gratis bekeken worden op de officiële Twitch site, ook zonder een account aan te maken. Van zodra je actief mee wilt kunnen doen (bv je eigen content streamen, directe berichten versturen naar andere accounts,..) heb je echter een (gratis) account nodig.
Wat zijn ‘Twitch affiliates’?
Het Twitch Affiliatie programma is een project voor de ‘medium-grote’ streamers. Het doel is om hen te stimuleren met incentives om zo hun werk te belonen en hen de kans te bieden om verder te groeien.
Om in aanmerking te komen om Affiliate te worden, zijn er enkele vereisten:
- 50 volgers hebben op je kanaal.
- Een minimum van 8 uur in 30 dagen gestreamd hebben.
- Gestreamd hebben op 7 verschillende dagen, in de voorbije 30 dagen.
- Een gemiddelde hebben van 3 kijkers per stream, in de voorbije 30 dagen.
Wat zijn Twitch Partners?
Het Twitch partner programma is voor de streamers die zeer geëngageerd zijn en nog verder willen groeien. Zij worden te groot voor “Twitch Affiliate”. Ze krijgen daardoor extra mogelijkheden en een grotere deel van de inkomsten die gegenereerd worden door hun content en streams.
Net zoals het affiliate programma zijn hier ook enkele vereisten:
- Een minimum aan 25 uur gestreamd hebben, in de voorbije 30 dagen.
- Gestreamd hebben op 12 unieke dagen, in de voorbije 30 dagen
- Een gemiddelde aan 75 kijkers hebben in deze 30 dagen.
Het bereiken van deze vereisten garandeert niet automatisch de Partner status. Eenmaal een streamer dit bereikt, moet hij zichzelf nog aanmelden bij Twitch en manueel bekeken en beoordeeld worden.
Waarom zou je tijd en geld investeren in Twitch?
Dankzij het groeiende gebruik van adblockers en de fragmentatie in media consumptie, is Twitch een enorm sterk medium geworden voor adverteerders om hun doelgroep toch te bereiken en te laten engageren.
- Bereik: Het platform bereikt gemiddeld 1,25 miljoen online bezoekers op elk moment van de dag.
- Onbenut door concurrenten: Twitch is nog niet gesatureerd met advertenties, zoals dat op andere platformen wel al gebeurt. Dit laat veel opportuniteiten open voor wie een specifiek publiek wilt bereiken.
- Gamers: Merendeel van het aanwezige publiek zijn gamers
- Millennials en generatie Z: Merendeel van de gebruikers op dit platform zijn millennials, waardoor je reach potentieel hoger kan liggen bij dit platform. Dit heeft op zijn beurt dan weer een sterke invloed op de return on investment.
- Specifieke ‘niches’: Veel streamers hebben een eigen specifieke niche, wat vaak een extra hulp kan zijn als je deze specifieke doelgroep wilt bereiken. Voorbeeld: Als je race-seats verkoopt, ga je uw targeting aanpassen naar gamers die het F1 spel spelen, en niet meteen naar gamers die League Of Legends spelen.
- Worldwide market: Twitch heeft buiten verschillende niches, ook een grote fanbase van gamers over heel de wereld, waardoor Twitch kan helpen om internationaal door te breken.
- Sterke relaties en hogere engagement ratio: Streamers op Twitch spenderen een lange tijd met hun viewers online, vaak interactief. Zo blijkt dat streamers ongeveer 95 minuten per dag naar een stream kijken. Dit creëert natuurlijk een enorme impact op hun publiek en heeft meer invloed op hen dan een instagram foto dat ze 5 seconden bekijken.
Hoe kan je Twitch gebruiken als marketeer?
Met engagement cijfers dat Twitch kan voorleggen, en met de reach die hun streamers generen is het interessant om te kijken jouw product of merk op dit platform aanwezig kan zijn.
Met streamers als hoofdrolspelers en smaakmakers van het platform, is influencer marketing zeker een juiste keuze. Net zoals elk sociaal medium zijn de mogelijkheden ongeveer hetzelfde: Influencers organiseren giveaways, ‘unboxen’, zorgen voor ‘product placement’, en doen ‘shout outs’ naar merken. Het grote verschil? Het publiek op Twitch is sterk aanwezig en zeer geëngageerd. Zo zal het publiek van de streamer in kwestie vragen stellen over het product en de ervaringen dat ze ermee hebben.
Twitch heeft natuurlijk ook eigen traditionele reclame opties met IAB display, video media en ingebouwde productads. Twitch heeft geen officiële prijzen of ratecards gepubliceerd, maar de prijzen voor pre-roll en mid-roll (reclame die de streamer kan aanzetten tijdens een pauze) zouden rond € 20,- CPM liggen. Dit is echter beïnvloedbaar door verschillende factoren ( wisselkoers van $ naar euro, het aantal advertenties die je inboekt,..) en kan dus variëren.
Eén belangrijk detail: Ken je memes!
Net zoals elk sociaal media paltform, zijn memes een vorm van communicatie en dit is op dit Twitch niet anders. Het is vooral belangrijk te weten wat welke Twitch emote betekent en welke de populaire memes zijn. Je zal ze namelijk regelmatig tegenkomen!
Een gekend voorbeeld van een Amerikaanse campagne die met deze reden geflopt is, is de samenwerking tussen de amerikaanse gamer DrLupo en KFC. DrLupe was gekend om regelmatig PlayersUnknown’s Battlegrounds (PUBG) te spelen, een game die telkens wanneer je won een beeld meegaf met de boodschap “Winner winner, chicken dinner”. Telkens wanneer dit beeld tevoorschijn kwam, konden zijn volgers de KFC-emote gebruiken, om zo kans te maken op giftcards. Helaas creëerde dit een gigantisch discussie rond racisme, waardoor de focus weg viel van de eigenlijke KFC campagne.
Hoe zit dat met de lokale (Belgische) gamers?
Zoals reeds meegegeven, Twitch heeft geen officiële cijfers over hun gebruikers en de volgers. Er zijn wel enkele onofficiële websites die de Twitch API gebruiken om statistieken en cijfers te genereren. De API is zeer gelimiteerd en staat niet toe om specifiek te kijken op locatie.
Hoewel er dus geen officiële cijfers gepubliceerd zijn, heeft Ruben Ceuppens ons wel inzage kunnen gegeven over Belgische Twitch statistieken. Zo zijn er 1,2 miljoen actieve maandelijkse gebruikers in België, waarvan 70% van het publiek jonger is dan 34, en 75% van het publiek mannelijk is.
Nog een handige website om Belgische streamers te ontdekken is Spawnpoint.be. De website is een manueel gecontroleerde lijst van de populaire Twitch streamers die in België wonen.
Belgische cases en succes verhalen?
Er zijn al een paar Belgische marketeers actief op Twitch, maar er is nog geen enkele studies of statistieken vrijgegeven. We kunnen dus geen cijfermateriaal meegeven, maar wel vertellen over de campagnes die momenteel rond gaan.
Speedseats
Het Belgisch bedrijf dat gamestoelen maakt, werkt ook samengewerkt met enkele LAN en Gaming events in België. Op deze events installeren zij een live stream booth, waar ze Belgische streamers uitnodigen om ter plekke te streamen. Zo kunnen ze hun talenten laten zien ter plekke en online.
Omen
Omen, HP’s gaming PC lijn, is de officiële sponsor van de Belgische gaming Talk show “Ragequit”, met Belgische comedian en gamer William Boeva.
Standard Liege
De Belgische voetbalclub Standard Liege heeft een professionele FIFA speler, dit om mee te doen in de Proximus ePro League. “Twikii”, heeft een officieel team uniform gekregen, waar alle sponsors in voorkomen en die hij draagt wanneer hij FIFA trainingen streamed.
Orange
Het Belgische telecombedrijf Orange, werkt samen met het Belgische esports team Sector One. Ze zijn hun officiële hoofdsponsor , met een grote vermelding op hun t-shirts. Op deze manier krijgt Orange en enorme zichtbaarheid tijdens LAN-parties, officiële esports wedstrijden en livestreams!
Game Mania
De BeNeLux game shop Game Mania heeft hun eigen twitch-kanaal. Waar ze verscheidene streamers de kans geven de nieuwste games te testen en te streamen!