Van 1 ding  zijn we ondertussen wel zeker: COVID-19 – ookwel het coronavirus genoemd – zal met een groot hoofdstuk in de geschiedenisboeken terechtkomen: op geen enkel moment in de recente geschiedenis is het dagelijks leven ooit zo verstoord geweest als de afgelopen maanden. 

Het is bijna écht niet te geloven welke impact het virus op onze samenleving heeft gehad in zo’n korte tijdspanne: de reisindustrie is compleet in elkaar gezakt, de lockdown heeft de volledige horeca- en nightlifesector in zak en as gelegd én we zitten zelfs op het punt waar scholen en andere grote instellingen het onmogelijke doen: hun focus verschuiven en alles digital first benaderen. Wie had ooit gedacht dat elke vlaamse school in 2020 les zou geven via live streaming? Het stond alvast niet in de trend watch-rapporten van 2019.

De reis-en horecasectoren zijn uiteraard niet de enigste die het zo hard te verduren hebben – ondertussen is bijna elke sector maatregelen aan het nemen: dit omdat face-to-face gesprekken en menselijk contact nu eenmaal in onze samenleving zijn ingebakken. Met als gevolg: De COVID-maatregelen duwen deze mensen en bedrijven uit hun comfortzone, wat ervoor zorgt dat ze zichzelf en hun omgeving heruitvinden. Zo zien we momenteel vernieuwende projecten en concepten ontstaan waar normaal nog jaren geen sprake van was.

Wanneer we bijvoorbeeld een blik werpen op de sport-en muzieksector, dan merken we dat ze altijd hoog in de content calendars van marketeers, magazines en zelfs TV programma’s stonden. Maar helaas: de recente corona-uitbraak heeft voor een nooit geziene situatie gezorgd, waarbij alle evenementen voor maanden geannuleerd werden. 

Met het uitstellen, opzeggen of annuleren van de Olympische Spelen, Formule 1, NBA, Premier League, Euro 2020, De Ronde van Vlaanderen, Rock Werchter, zitten we nu enkele maanden zonder “brood en spelen”, waardoor deze markten – waarvan de meesten al onder  financiële druk stonden – zélf op zoek gaan naar oplossingen om digitaal te kunnen overleven.

Dat is meteen ook de reden waarom we een diepere kijk hebben genomen op deze sectoren, en hoe ze de evolutie van live streaming beïnvloeden.

Esport live streaming groeit sneller dan ooit

Newzoo – een marketing bedrijf dat zich focust op game insights – heeft laten weten dat ze hun “Global esports market”-report hebben aangepast, waarmee ze hun verwachtingen voor de wereldwijde markt in 2020 van 1,1 miljard USD$ naar 1.059 miljard zien inkrimpen.

De reden voor deze daling? Hetzelfde als bij de sport-en muzieksector: de meeste offline evenementen worden uitgesteld, afgezegd of verhuizen online. Hierdoor zal de merchandising en ticketverkoop dalen, wat uiteraard ook een gevolg heeft op mediarechten en sponsordeals.  

De wereldwijde lockdown heeft echter niet alleen gezorgd voor het afzeggen en uitstellen van evenementen, het heeft er ook voor gezorgd dat men meer online content consumeert en dus ook meer tijd spendeert aan het kijken van livestreams of zelf gamet. Het zit zelfs zo dat sommige internetproviders een stijging van 75% in gaming gerelateerd internetverkeer hebben waargenomen.

Eén van de grootste voordelen van gaming en esports is dan ook dat de fysieke locatie eigenlijk niet zo’n grote rol speelt. Hierdoor zijn er ook enkele grote bedrijven op deze markt gesprongen:

  • Het Britse “University esports championship” is samen met Monster Energy in zee gestapt, om een “Stay at Home”-competitie op te richten bedoeld om studenten te stimuleren om binnen te blijven.
  • EA games heeft 20 professionele voetbalspelers uitgenodigd om een “Stay and Play”-fifa tornooi te spelen. Een resem voetballers van enkele topclubs zoals oa Valencia (Manu Vallejo), Chelsea (César Azpilicueta), Liverpool (Trent Alexander-Arnold), Manchester City (Phil Foden), PSG (Juan Bernat) zijn op deze challenge ingestapt, die enkel op twitch gestreamd werd. Kijkers konden zelfs FUT 20 munten krijgen, via het “Twitch Drops”-systeem.
  • Iets dichter bij huis: de Belgische wielerklassieker “De Ronde van Vlaanderen” heeft hun voorjaarsklassieker moeten annuleren, maar besloot om dan maar een esport alternatief te organiseren: ze hebben verschillende renners aangesproken, waarna ze hun fiets op rollen geconnecteerd hebben met een wieler-game om zo een virtuele race te rijden. Het concept werd op nationale televisie uitgezonden, wat resulteerde in mooie cijfers voor dit unieke moment: 613 000 kijkers, waarvan een groot deel millennials, hebben de race gevolgd.
  • Nog een sector die maar al te graag naar een e-sport alternatief kijkt: de autosport. Verschillende race-series zoals Formule 1, Formula E, NASCAR, WRC,.. hebben hun aandacht tijdens deze lockdown gefocust op hun simracing variant, waarin ze hun community activeren door fans te stimuleren om mee te racen. Zelfs onze eigen Thibaut Courtois is regelmatig in zo’n deelnemerslijst te vinden.
  • Over Thibaut Courtois gesproken: Het lijkt erop dat hij de gaming-vibes te pakken heeft! Eerder deze maand starte hij zijn eigen Twitch kanaal, waar hij tegenwoordig wel dagelijks streamt. Ook heeft hij collega Mats Hummels onlangs verslaan in een esport NBA2K match.

Ook TV zenders aanvaarden live streaming en passen zich aan.

Niet alleen tv en sport persoonlijkheden zoals Belgische komiek Xander Derycke, Real Madrid’s goalkeeper Thibaut Courtois of Formule E piloot Stoffel Vandoorne zijn tijdens deze lockdown lid geworden van de live streaming community – ook enkele grote tv-producenten beginnen hierop in te zetten.

Zo hebben we allemaal wel gehoord van de “One World: Together at Home”-concerten dat Lady Gaga heeft opgezet, toch? De show werd op de meeste zenders 2 uur uitgezonden, maar eigenlijk was er 6 uur content geproduceerd. Deze was in zijn volledigheid te zien op streamingplatformen zoals YouTube, Facebook, Amazon Prime Video, Twitch, Twitter, Yahoo, Apple, DailyMotion en zoveel andere.

Een ander – lokaal – voorbeeld: De VRT organiseert met één op regelmatige basis een livestream waarin Steven Van Herreweghe in de eerste aflevering 540 000 kijkers kon aantrekken. Een Belgisch record, to say the least.

Radiozenders … boomen!

De muziekindustrie wordt uiteraard altijd gelinkt aan evenementen met veel bezoekers en unieke experiences, waardoor de sector een zware impact voelt van de huidige situatie. En eerlijk? Wij hadden verwacht om te kunnen vermelden dat Spotify met unieke cijfers zat, maar .. het is bijna verbazingwekkend: Music Business Worldwide heeft uitgerekend dat hun TOP 200 Chart meer dan 11% minder plays telt, terwijl video streaming platformen (zoals Youtube en Netflix) dan wél weer hun records breken.  

BBC News daarentegen, liet net het omgekeerde weten: de stijging in hun cijfers zijn opmerkelijk, zeker als ze het vergelijken met streaming apps. Ze hebben zelfs de nummers vrijgegeven!

Een andere grote verandering die we in de muzieksector kunnen merken, is het aantal live-streams dat plaatsvindt.

  • De Belgische concertzaal Trix heeft zijn eigen Twitch show opgestart waar ze regelmatig producers  uitnodigen om hun muziek te ontleden.
  • Het lijkt erop dat sommige muziekfestivals een “virtueel alternatief” zullen aanbieden. Het concept is eigenlijk vrij simpel: muziek streamen, samen met unieke interviews en ongeziene beelden van afgelopen edities.
  • Studio Brussel heeft vorige ook zijn eigen livestream gehad met artiesten zoals Selah Sue, Netsky,..
  • Twitch – het groote live streaming platform – is bij de start van de lockdown een partnership aangegaan met soundcloud, waarmee ze oplossingen bieden aan muzikanten om hun fans te blijven entertainen én geld te verdienen.

Games breken records

Als je zelf een gamer bent, dan heb je ongetwijfeld al gehoord van Riot’s nieuwste product: Valorant. Het spel werd op 7 April gelanceerd in een closed bètaversie, en binnen enkele uren braken ze het record van “most single-day hours watched” al.

Het spel piekte op meer dan 1,7 miljoen kijkers dat op hetzelfde moment keek, waarmee het de 2019 finales van de League of Legends kampioenschappen verbrak. Ondertussen heeft Valorant al een nieuw record verbroken: er is momenteel meer dan 34 miljoen uur naar content gekeken.

Een ander spel dat gelanceerd werd tijdens de corona-uitbraak en dat ongeziene cijfers haalt: Animal Crossings’ New Horizon.

“It’s now the No. 1 most talked-about game in the world, dethroning the likes of Fate/Grand Order — which held that title for nearly two years — and Fortnite,” said Rishi Chadha, global head of gaming partnerships at Twitter. “The growth in conversation has been astronomical. Conversation volume since launch has grown over 1,000 percent and the number of people tweeting about the game has grown over 400 percent.”

Sinds het spel op 20 Maart uitgebracht werd, zijn er al méér dan 38 miljoen tweets verzonden, en heeft het Counter-Strike de afgelopen 7 dagen ook voorbijgestoken als “Top 5 by hours watched” op twitch. 

Gaming helpt ons tijdens de lockdown

Hoewel gaming regelmatig bekeken wordt als een anti-sociale activiteit is het tegenwoordig één van de hoofdzaken die tieners verder helpt in deze lockdown. En met alle verschillende sectoren die leiden onder deze crisis, verwachten we de komende weken nog meer nieuwe concepten!

Tenslotte – om alles in perspectief te plaatsen: Twitch is week per week aan het groeien, met momenteel meer dan 1.5 miljoen kijkers gemiddeld.

Hoe COVID-19 de live streaming community heruitvindt

Disclaimer: deze blog werd ook op VLCM gepubliceerd.